Stoommachine uit de Hekakker gehaald.
Begin mei 2026 was de sloop van obs “de Hekakker” zover gevorderd dat de gymzaal en de entree aan de beurt waren om plaats te maken voor de nieuwbouw van het KindCentrum. Hiervoor stond de stoommachine uit de voormalige zuivelfabriek nog in de weg. Na uitvoerig overleg hoe dit veilig en verantwoord aan te pakken was het 22 mei zover. ’s Morgens is de kraan van Mammoet naast de gymzaal opgesteld en als eerste was het de bedoeling om de klep van de voormalige stoomketel te verwijderen en op de begeleidende wagen te plaatsen. Het verwijderen van deze klep had iets meer voeten in de aarde dan gedacht was, hij zat zeer goed bevestigd en verankerd aan de fundering. Na het nodige breek en sloop werk lukte het uiteindelijk om de klep op de wagen te plaatsen. Hierna was het vliegwiel van de stoommachine aan de beurt.
Gelukkig waren op een eerder moment de beweegbare en kwetsbare delen al van de stoommachine verwijderd door de vrijwilligers van de stoommachinemuseum “de Wachter” uit Zuidlaren. Het hijsen van het vliegwiel was een “fluitje van een cent” ondanks zijn toch behoorlijke gewicht. Nadat het vliegwiel horizontaal op een viertal bokken op de vrachtwagen was geplaats was het de beurt aan de stoommachine. Ook deze was relatief makkelijk met de kraan te transporteren van de school op de vrachtwagen. Nadat alles op de vrachtwagen was gezekerd en goed vastgezet, werd aan het begin van de middag de reis aanvaard richting Zuidlaren. Uiteindelijk is men hier ook nog de hele middag bezig geweest met het lossen en het op z’n plaats zetten van de stoommachine. De komende jaren zal de stoommachine een prachtige plaats in de molen krijgen en zal zo mogelijk weer op stoom gaan draaien.
BT